Trwa walka o nieruchomość między Cześnikiem i Rejentem. Obaj są bezlitośni i mają nadzieję, że władza wyleczy ich z potwornej samotności. Sztuka stłamszona przez 150 lat przez poczciwe inscenizacje odradza się w Teatrze Komedia jako bezkompromisowy konflikt o majątek i wpływy. „Zemsta” to sztuka o problemach duchowych bogatych ludzi i o ich nienasyceniu. W świecie zemsty potencjał przemocy jest zawsze wysoki. I czasami przemoc wybucha z byle jakiego powodu, a w spory angażowane są kolejne pokolenia.
„Zemsta” reżyserowana przez Michała Zadarę zrywa z podejściem: „szlachetnie, czyli nudno i po literach” albo „radykalnie, czyli napisane raz jeszcze”. To inscenizacja współczesna, w światłach wielkiego miasta. Ale z drugiej strony to również „Zemsta” bez skrótów, grana wierszem zgodnie z zapisem, „nie przepisana” na nowo - i taka, jakiej chciał Fredro: z branymi na poważnie, skomplikowanymi i żywymi postaciami, których śmieszność potęguje często tragizm.
Jeśli myślicie, że w „Zemście” wszystko dzieje się z powodu sporu o mur dzielący na dwie części zamek zamieszkały przez Cześnika i Rejenta, to u nas dowiecie się jak było naprawdę. Bo mur nie odgrywa u Fredry żadnej roli fabularnej, jest tylko przykładem napiętej sytuacji. Wszystko może być pretekstem do wybuchu przemocy: nawet murowanie kilku cegieł. Powiecie, że to nadal przykład wojny polsko-polskiej - my odpowiemy: nie, to obraz rozpaczy osobistych dramatów.
Zemsta
- Autor: Aleksander Fredro
- Reżyseria: Michał Zadara
- Scenografia: Robert Rumas
- Kostiumy: Pola Gomółka
- Reżyseria światła: Artur Sienicki
- Choreografia i ruch sceniczny: Ewelina Adamska-Porczyk
- Walki: Dawid Fajer
- Asystenci reżysera: Maksymilian Nowak, Filip Płuciennik
- Asystentka kostiumografki: Agnieszka Malicka
Obsada:
- Maciej Stuhr - Papkin
- Arkadiusz Brykalski - Cześnik
- Bartosz Porczyk - Rejent
- Barbara Wysocka - Podstolina
- Filip Lipiecki - Wacław
- Paulina Szostak - Klara
- Monika Cieciora - Śmigalski
- Mikołaj Woubishet - Dyndalski
- Damian Mirga - Perełka, Ochroniarz, Barman
- Robert Ostolski - Mularz
- Paweł Stefaniak - Mularz II
- Krzysztof Iwański - Mularz III
W spektaklu używany jest pistolet hukowy.
Premiera: 19 kwietnia 2024
W spektaklu wykorzystano utwory:
Work Bitch, Britney Spears; Those Foolish Things, Thelonious Monk; War of Hormone, Ho Seok Jeong, Kang Ho Yeon, Ki Yun Kim, Kim Nam Jun, Shin Dong Hyun; Ballad of a Homeschooled Girl, Olivia Rodrigo; Que reste-t-il de nos amours?, Lucienne Boyer;
Think, Aretha Franklin; Freedom! ’90, George Michael; Let’s Get It On, Marvin Gaye;
The Other Woman, Lana del Rey; La vie en rose, Edith Piaf; Always, Forever, Now, Passengers; The Sun Ain't Gonna Shine (Anymore), The Walker Brothers; Get It On (BANG A GONG), T. Rex; Old Money, Lana del Rey; I Can See Clearly Now, Johnny Nash; Groove In The Heart, Deee-Lite; Tom Traubert's Blues, Tom Waits; 2/1, Brian Eno; You've Lost That Lovin' Feelin', Nancy Sinatra, Rumble, Link Wray & His Wray Men
Spektakl bierze udział w X Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej i Europejskiej „Klasyka Żywa”
Partnerem premiery "Zemsty" są Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.
Sesję fotograficzną towarzyszącą premierze "Zemsty"zorganizowaliśmy w należącej do Miejskich Zakładów Autobusowych żoliborskiej "Hali B" - przed laty głównego ośrodka napraw pojazdów warszawskiego "zbiorkomu".